L\
@ A
“Heritage “Foundation

LEADERSHIP FOR AMERICA

214 Massachusetts Avenue, NE « Washington DC 20002 « (202) 546-4400 « heritage.org

CONGRESSIONAL TESTIMONY

H.R. 2899 “Chinese Media
Reciprocity Act of 20117

Testimony before
Judiciary Subcommittee on Immigration and
Enforcement
United States House

June 20, 2012

Nick Zahn
Asia Communications Fellow and Director of the
Washington Roundtable for the Asia Pacific Press
The Heritage Foundation



My name is Nick Zahn. | am the Asia Communications Fellow and Director of the Washington
Roundtable for the Asia Pacific Press at The Heritage Foundation. The views | express in this
testimony are my own, and should not be construed as representing any official position of The
Heritage Foundation.

Thank you Mr. Chairman for the opportunity to testify today.

The Washington Roundtable for Asia & Pacific Press at The Heritage Foundation is unique
among this town’s think tanks. My duty is to get to know the Asian media markets and press
corps for purposes of promoting Heritage’s work and ideas. This responsibility has given me a
hands-on understanding of how these reporters — including China’s — operate. In preparing my
testimony, | have drawn from this daily interaction as well as some of Heritage’s broader work on
public diplomacy.

As I look at any comparison between the way U.S. and China handle one another’s
government/party sponsored press, two inequities jump out at me: Funding and visas.

Funding is the more difficult issue, as all China’s major media outlets, including those operating
overseas are state or party controlled. The U.S. cannot — and should not — emulate that model.
Still, the comparison illustrates well what we are up against.

Varying reports indicate that China’s overseas investment in state media is between six and seven
billion dollars. Compare that with the U.S. government’s single largest investment in public
diplomacy, the U.S. Broadcasting Board of Governors who have requested 720 million dollars in
fiscal year 2013.

But the difference in budgets is not the most disproportionate ratio. That would have to go to the
sheer number of Chinese journalists allowed visas to work in the United States compared with the
number that U.S. state sponsored press receive from China.

Similar to structural disparities in funding, the U.S. has no corresponding interest to the Chinese
in limiting access to reporters. This is a principled difference between open and closed societies.
Yet, there is enormous space to demand a semblance of reciprocity, and if this requires limiting or
revoking journalist visas to encourage progress on their end, this is something the U.S. should

do.

The current imbalance is simply unacceptable.

In 2011, the U.S. department of State approved 868 (I) visas for Chinese state journalists. The
Chinese continued the abysmal precedent of allowing Voice of America only two press visas to
work in the People’s Republic of China (PRC). *

That’s 868 to 2.

As previously stated, the two visas belong to Voice of America. China’s government has
consistently rejected visa applications for Radio Free Asia staff since 1998, when three personnel

! Ted Lipien, “Chinese blind dissident Chen Guangcheng secretly listened to Voice of America Mandarin
shortwave radio while in prison,” Blogger News Network, May 19, 2012, at
http://www.bloggernews.net/128127 (June 18, 2012).



http://www.bloggernews.net/128127

were denied travel by China into the PRC with President Bill Clinton. So in addition to the well
known disrupting of VOA and RFA broadcast signals into China, the PRC has precluded RFA
from staffing a bureau there.?

Though the PRC has a particular disdain for RFA, their interference is not solely directed at
foreign government broadcasts. Even Anderson Cooper’s “AC360” show broadcasting into China
on CNN International was blocked by Chinese authorities on May 3™ when he reported on the
highly sensitive topic of blind Chinese dissident Chen Guangcheng.’

In this environment, shortwave signals have success at getting through unjammed, particularly in
rural areas, and should remain a tool of BBG broadcasters. Cheng Guangcheng reported in a
VOA interview that he secretly listened to VOA and RFA programming while imprisoned. *

Although the People’s Republic of China persists in attempts to hinder U.S. messaging into that
country, quite a different story is playing out here in the U.S., where China’s print and broadcast
presence is given unfettered access and has grown by leaps and bounds in the US over the last
few years.

China Daily, China’s English paper of record, launched China Daily USA in Washington, D.C. in
2009 becoming their first overseas branch. According to a December 19, 2011 China Daily press
release, China Daily USA has opened nine printing points in the United States with peak
circulation of over 170,000 copies per day. The newspaper has a global average daily circulation
of more than 400,000 in 150 countries and regions.

Although there now are offices in Washington, DC, New York City, and San Francisco, content
is driven by, and largely produced in, Beijing.

The target audience as described by the paper “include(s) corporate executives, law makers, US
government officials, think tank leadership, university faculty, senior members of the American
media, and diplomat corps in the US.”

China’s state wire service, Xinhua News Agency, actually predates the founding of the PRC,
having been established in 1931 as the Red China News Agency. It produces content in multiple
languages, including English. In 2010, Xinhua added a brand new television arm, known as China
Network Corporation, sending Chinese and English language news channels into nearly 60
countries in addition to the U.S.°

2 Henry Chu, “China Shrugs Off Furor Over Journalists' Visas,” Los Angeles Times, June 24, 1998, at
http://articles.latimes.com/1998/jun/24/news/mn-63181 (June 18, 2012).

¥ Katherine Fung, “Anderson Cooper Censored In China: CNN Report On Chen Guangcheng Blocked
(VIDEO),” The Huffington Post, May 3, 2012, at http://www.huffingtonpost.com/2012/05/03/anderson-
cooper-censored-china-chen-guangcheng_n_1475424.html (June 18, 2012).

* Ted Lipien, “Chinese blind dissident Chen Guangcheng secretly listened to Voice of America Mandarin
shortwave radio while in prison,” Blogger News Network, May 19, 2012, at
http://www.bloggernews.net/128127 (June 18, 2012).

> China Daily USA, “About Us,” at http://usa.chinadaily.com.cn/2011-04/13/content_12319449.htm (June
18, 2012).

® «Xinhua News Agency Launches Global English TV Service,” Xinhua, April 30, 2010, at
http://news.xinhuanet.com/english2010/china/2010-04/30/c_13273606.htm (June 18, 2012).



http://articles.latimes.com/1998/jun/24/news/mn-63181
http://www.huffingtonpost.com/2012/05/03/anderson-cooper-censored-china-chen-guangcheng_n_1475424.html
http://www.huffingtonpost.com/2012/05/03/anderson-cooper-censored-china-chen-guangcheng_n_1475424.html
http://www.bloggernews.net/128127
http://usa.chinadaily.com.cn/2011-04/13/content_12319449.htm
http://news.xinhuanet.com/english2010/china/2010-04/30/c_13273606.htm

“Xinhua has so far set up 162 overseas branches, and the number will increase to around 200 by
2020, according to the agency's development plan,” the company said.”

But the main event drawing attention to China broadcasting has been the sweeping revamp of
China Central Television’s CCTV America, the surrogate of China’s multi-channel state
broadcaster.

With a very expensive build-out on three floors of prime real-estate in the heart of Washington
DC, the DC bureau of CCTV America has a world class studio and office space on par with the
best network news facilities. And, although only a bureau, it is better equipped than many
headquarters facilities of broadcasters in other parts of Asia.

While press reports around the February 2012 CCTV America launch cited a target staff of one
hundred personnel with about half being Chinese, recent conversations with CCTV America staff
indicate a number of already more than 150 employees in the DC Bureau, about a third of them
Chinese. “In addition to Washington, the network is adding reporters in what it calls “key” cities
across the continent, including Miami, Chicago, Houston, San Francisco and Toronto. It also will
have correspondents in Latin America.”® And interest in hiring continues as the network works
past the initial goal of filling 4 hours of programming. Staff members indicate an intention of
fulfilling the 24 hour news programming goal within a period of 4 or 5 years.

And these are often experienced personnel. “Many of the reporters, cameramen and technical
staff are being lured away from other news organizations with the offer of high salaries and
attractive perks.”g A sampling of those organizations includes CNN, NBC, CBS, Fox News,
BBC, Al Jazeera, and the Associated Press.

Communist Party propaganda chief Li Chang-summed up Beijing’s evolving strategy to CCTV
executives this way: “Whichever nation’s communications capacity is strongest, it is that nation
whose culture will spread far and wide...with the most power to influence the world.” *°

This access, of course, is a much different story than the obstruction facing VOA and RFA in
China.!

It also appears that Chinese influence is gaining ground as Heritage Foundation colleague Helle
Dale points out in a Heritage Foundation paper:

A recent survey by the Pew Research Center found that a growing number of Americans
view China as the power most likely to rival the U.S. for global leadership. The number

of those who believe that China will replace or already has replaced the United States as
the dominant global power went up from 40 percent in 2009 to 47 percent in 2011. To

" “Newly-named Xinhua TV company debuts in HK stock market,” Xinhua, February 8, 2012 at
http://news.xinhuanet.com/english/china/2012-02/08/c_131398928.htm (June 18, 2012).
8 Paul Farhi, “In D.C., China builds a news hub to help polish its global image,” The Washington Post,
January 16, 2012, at http://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/china-building-news-hub-in-
dc/2012/01/12/g1QAh2Ps3P_story.html (June 18, 2012).
® Christopher Bodeen, “China's state TV making huge global expansion,” Associated Press, January 31,
2012, at http://www.guardian.co.uk/world/feedarticle/10068207 (June 18, 2012).
19 Stefan Halper, The Beijing Consensus: How China’s Authoritarian Model Will Dominate the Twenty-
Eirst Century (New York: Basic Books, 2010), p. 11.

Ibid.



http://news.xinhuanet.com/english/china/2012-02/08/c_131398928.htm
http://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/china-building-news-hub-in-dc/2012/01/12/gIQAh2Ps3P_story.html
http://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/china-building-news-hub-in-dc/2012/01/12/gIQAh2Ps3P_story.html
http://www.guardian.co.uk/world/feedarticle/10068207

China’s leaders in Beijing, this is no doubt seen as a sign that their concerted public
diplomacy efforts are paying off."

But while China’s growth may have the appearance of a familiar Western news format, its
foremost function is to serve the interests of the Chinese Communist Party (CCP).** As Hu
Zhanfan, vice minister of the State Administration of Radio, Film, and Television observed, just
before being appointed by the CCP Central Committee to the post of president of CCTV, news
must “always reflect ‘our party and country’s political stance.””” He made this observation in the
course (l)4f criticizing journalists who made the mistake of placing “truth above loyalty to the
party.”

So although a Chinese media outlet like CCTV is now projecting the look and feel of CNN or the
BBC, the coverage will be tilted in favor of CCP objectives by selection (or omission) of topics,
and by the inclusion or exclusion of guests.

“A longtime CCTV program producer who asked to remain anonymous because of the
sensitivity of the topic said virtually everything in the news report is decided based on
political considerations. The issues are discussed at meetings, but the decision always lies
with the top bosses while the journalists have no say in the outcome, she said.”*®

Nor are such decisions left to news editors. Across the spectrum of China’s media — both at home
and abroad - decisions made by the CCP about desired coverage or censorship of particularly
sensitive subjects are issued as “guidance of public opinion,” and are disseminated via the
“Central Propaganda Department, or the State Council Information Office.™®

As explained by Dave Bandurski of the China Media Project:

“Guidance of public opinion,” or yulun daoxiang (Bi£5 [)), is the Party’s buzzword for

media and cultural controls, enshrined in “propaganda work™ in the aftermath of the
crackdown on the 1989 Tiananmen protests. Speaking to the central priority of public
opinion controls as a means of maintaining social and political stability and the rule of
the Party, the term remains at the very heart of Party media policy. *'

In advance of the 2008 Beijing Olympics, this policy was raised to an even greater priority by the
CCP in 2007 and then re-affirmed by President Hu Jintao.

The desire for maintaining social and political stability becomes a particular concern for the Party
during sensitive events such as the 2008 Beijing Olympics, when public opinion guidance was

12 Richard Wike, “From Hyperpower to Declining Power: Changing Global Perceptions of the U.S. in the
Post-Sept. 11 Era,” Pew Research Center, Global Attitudes Project, September 7, 2011,
http://pewglobal.org/2011/09/07/from-hyperpower-to-declining-power/ (June 18, 2012).
13 Christopher Bodeen, “China's state TV making huge global expansion,” Associated Press, January 31,
124012, at http://www.guardian.co.uk/world/feedarticle/10068207 (June 18, 2012).

Ibid.
 Ibid.
16 «Latest Directives From the Ministry of Truth, February 17-24, 2011 (Updated),” China Digital Times,
at http://chinadigitaltimes.net/2011/02/latest-directives-from-the-ministry-of-truth-february-17-21-2011/
(June 18, 2012).
" David Bandurski, “All in favor of culture, say “Aye,” China Media Project (CMP), October 26, 2011, at
http://cmp.hku.hk/2011/10/26/16743/ (June 18, 2012).



http://pewglobal.org/2011/09/07/from-hyperpower-to-declining-power/
http://www.guardian.co.uk/world/feedarticle/10068207
http://chinadigitaltimes.net/2011/02/latest-directives-from-the-ministry-of-truth-february-17-21-2011/
http://cmp.hku.hk/2011/10/26/16743/

reviewed by Chinese president (and Party General Secretary) Hu Jintao. *® The guidance policy
also became more important as China and the world watched North African countries unravel
during the Arab Spring. Examples of leaked “guidance” during this period provide particularly
good examples of what the party fears.

On February 24, 2011, Chinese authorities issued directives meant to head off public discussion
of the “Jasmine Revolution,” including “Standards for Reporting on the Situation in the Middle
East.”

“From the Central Propaganda Department: Media reports on the current changing
situation in the Middle East must use standard copy sources. Reports cannot have the

word “revolution” (geming; Z ). Regarding the reasons for the emergence of these

mass protests, nothing can be reported regarding demands for democracy or increases in
commodity prices. Reports also cannot draw connections between the political systems
of Middle Eastern nations and the system in our country. In all media, when the names
of the leaders of Egypt, Tunisia, Libya, and other countries are given, the names of
Chinese leaders cannot appear next to them.”*

And when activists in China called for pro-democracy protests in late February 2011, authorities
moved security forces to quickly quash protestors in about a dozen major cities in China.

Just as authorities expect Chinese press to abide by Central Propaganda Bureau “guidance,”
actions on the part of authorities in China indicate an expectation that foreign press must abide by
them as well.

As the professional press association representing foreign journalists working in China, The
Foreign Correspondents’ Club of China, has catalogued numerous incidences of press being
obstructed and abused by Chinese authorities. Examples range from German press being harassed
in Lhasa while trying to do a story on Mount Everest climbers to journalists of Japan’s Kyodo
News agency reporting being beaten and their property destroyed in connection with the
anniversary of Tiananmen Square.”

As a Jasmine Revolution protest march got under way on Sunday Feb. 27, 2011, two VOA
correspondents in Beijing, Stephanie Ho and Ming Zhang, went to the downtown Beijing event
site to investigate. Both were detained, manhandled, seriously threatened and humiliated by
uniformed and plainclothes Chinese police. Ho was pushed and shoved into a small store and then
hustled away in a police van.**

*® Ibid.

9 Directive from the “Ministry of Truth” as translated and posted on China Digital Times.net may be
viewed at: _http://chinadigitaltimes.net/2011/02/latest-directives-from-the-ministry-of-truth-february-17-21-
2011/

0 “German Journalist Reprimanded for Tibet Reporting Trip,” Foreign Correspondents’ Club of China,
April 1, 2010, at http://www.fccchina.org/2010/04/01/german-journalist-reprimanded-for-tibet-reporting-
trip/ (June 18, 2012) and “Beijing Authorities Beat Kyodo Journalists,” Foreign Correspondents’ Club of
China, September 19, 2009, at http://www.fccchina.org/2009/09/19/beijing-authorities-beat-kyodo-
journalists/ (June 18, 2012).

*1 The February 27, 2011 CBS story “Internet sparks protests in 23 Chinese cities” about Ho’s detention
can be viewed at: http:www.chsnews.com/video/watch/?id=7357924n&tag=mncol;lIst;2; She was able to
keep her videotape: Heavy Police Presence Thwarts Call for Protests in China may viewed at
http://www.voanews.com/content/chinese-police-deter-anti-government-protests-117006338/135688.html



http://chinadigitaltimes.net/2011/02/latest-directives-from-the-ministry-of-truth-february-17-21-2011/
http://chinadigitaltimes.net/2011/02/latest-directives-from-the-ministry-of-truth-february-17-21-2011/
http://www.fccchina.org/2010/04/01/german-journalist-reprimanded-for-tibet-reporting-trip/
http://www.fccchina.org/2010/04/01/german-journalist-reprimanded-for-tibet-reporting-trip/
http://www.fccchina.org/2009/09/19/beijing-authorities-beat-kyodo-journalists/
http://www.fccchina.org/2009/09/19/beijing-authorities-beat-kyodo-journalists/
http://www.voanews.com/content/chinese-police-deter-anti-government-protests-117006338/135688.html

According to sources at VOA, Zhang was grabbed and dragged to a side street. All his pictures
and audio recordings were deleted; the police also threatening him, saying: “So you are from the
Voice of America. We heard VOA has been disbanded. Why are you still here in China? | was
polite to you today, but now that I know you, I won’t be so nice next time.”

Although this was the first time he was detained in Beijing, Zhang had been detained eight times
outside of Beijing since arriving at the VOA bureau in China in June 2007.

A little more than a year later, state interference of media in China and the lack of press freedom
there was brought into focus on May 7, 2012 with news of the expulsion from China of Melissa
Chan, an American reporting for Al Jazeera in China. Her offense? The Chinese government
claims that Chan violated rules and regulations but as yet has not identified exactly what those
were. More likely, the government did not approve of her work exposing China’s “black jails;”
extrajudicial prisons in China.?

The fact that Al Jazeera, Chan’s employer, is not an outlet native to the US should in no way
diminish US concern over her expulsion. The message is clear to all. As opposed to the standard
upheld in the U.S., open and objective reporting in China is unacceptable to authorities there and
restrictions are at risk of tightening still further.

If the U.S. wishes to be taken seriously as an advocate for liberty, it must actively support the
development of an open and objective press corps that works to hold governments accountable.
The United States should have acted definitively in response to the expulsion of Melisa Chan, an
American. In retaliation, the U.S. should have revoked the visa of a Chinese journalist, ideally
one whose work has prominence back in China, or a commensurate group of journalists.

In the United States, Chinese state media are welcomed and treated as equal members of the
press, receiving unhindered, equal access to all forms of events; from Occupy Wall Street protests
to the White House briefing room, to Heritage Foundation public events, where | have gotten to
know many of them. The State Department even has a Foreign Press Center designed to ensure
overseas press receive access to such things as special briefings with top U.S. government
officials and tours around the country to newsworthy locations. Again, accredited Chinese state
press are allowed equal access.

It has long been hoped that the example of our openness would be reciprocated in China. That has
not come to pass. And how can we hope for it to be so when their own press corps are expected to
subordinate truth to the interests of the Communist Party?

Further, there should be parity between the numbers of China’s state sponsored media allowed
US visas and Chinese visas granted to their US government employed counterparts. The mandate
of VOA and RFA is to broadcast local and domestic news to countries where a free press does not
exist. The U.S. government should support the US BBG’s efforts to fulfill that mandate.

and http://www.voanews.com/english/news/Chinese-Police-Deter-Anti-Government-Protests-
117006338.html

?2 Rosanna Xia, “Journalist expelled from China reflects on experience,” Los Angeles Times, May 14, 2012
at http://www.latimes.com/news/local/la-me-melissa-chan-20120514,0,5342851.story (June 18, 2012).



http://www.voanews.com/english/news/Chinese-Police-Deter-Anti-Government-Protests-117006338.html
http://www.voanews.com/english/news/Chinese-Police-Deter-Anti-Government-Protests-117006338.html
http://www.latimes.com/news/local/la-me-melissa-chan-20120514,0,5342851.story

The United States and the PRC are in a contest of ideas. We believe in the idea that governments

exist to protect the rights of the people. Opposing that idea is the notion of a government striving
to protect itself from the people.

If the disparity between the courses our two countries are taking is not addressed, if the United
States does not adjust and use all means of diplomacy at its disposal to counter the current trend
in the imbalance of state funded press between the U.S. and China, over time the prestige of the
United States will be made to suffer and our influence as a force for good will be diminished.



*hkkkhkhhkkkkkhkiikhkkkkhikx

The Heritage Foundation is a public policy, research, and educational organization recognized as
exempt under section 501(c)(3) of the Internal Revenue Code. It is privately supported and
receives no funds from any government at any level, nor does it perform any government or other
contract work.

The Heritage Foundation is the most broadly supported think tank in the United States. During
2011, it had nearly 700,000 individual, foundation, and corporate supporters representing every
state in the U.S. Its 2011 income came from the following sources:

Individuals 78%
Foundations 17%
Corporations 5%

The top five corporate givers provided The Heritage Foundation with 2% of its 2011 income. The
Heritage Foundation's books are audited annually by the national accounting firm of McGladrey
& Pullen. A list of major donors is available from The Heritage Foundation upon request.

Members of The Heritage Foundation staff testify as individuals discussing their own
independent research. The views expressed are their own and do not reflect an institutional
position for The Heritage Foundation or its board of trustees.



